PlayStation Gold Wireless Headset recension

Trots att det är mycket mer populärt än PC-marknaden är konsolutrymmet faktiskt en rolig plats när det gäller spelheadset. Inget spelheadset för den nuvarande generationen konsoler är fullt kompatibelt med varje konsol, och när de fungerar fungerar det ofta funktioner kvar på datorn – oftast surroundljud. I stort sett kommer dessa problem inte att lösas snart, men det betyder inte nödvändigtvis att du måste nöja dig med färre funktioner på en konsol.

Sony PlayStation Gold Wireless Headset ger trådlöst ljud och surroundljud till PlayStation 4 för under $ 100. På papper är det en imponerande produkt, men är det faktiskt bra?

Redaktörens anmärkning: Denna recension uppdaterades 9 september 2020 för att inkludera ytterligare FAQ svar.

Vem är PlayStation Gold Wireless Headset för?

• Playstation 4-spelare som vill ha något bekvämt i vardagsrummet.

Vad finns i rutan?

Inte avbildat: Fortnite-hudkupongen som sannolikt kommer att övertyga tusentals 12-åringar att köpa detta headset.

Det finns inte mycket i förpackningen med PlayStation Gold Wireless Headset. Det finns headsetet, den medföljande USB RF-dongeln och en mikro-USB-laddningskabel. Om du är någon som skulle bli upphetsad över den typen av saker finns det en kod för PlayStation-tema Fortnite-skin.

Hur är PlayStation Gold Wireless Headset?

Detta är inte ett spelheadset jag skulle använda med andra plattformar än PlayStation 4.

En sak blir mycket uppenbar efter bara en liten stund; det här headsetet är inriktat på att komma så mycket som möjligt – på gott och ont – och en stor del av det kommer ner till vad det är gjort av. PlayStation Gold Wireless Headset är främst ett plasthörlurar. Den är extremt lätt, tillverkad med ett enda plastband täckt i konstläder. Det klämmer fast utan problem, men inte så mycket för att känna något märkbart tryck.

Hörlurarna är runda och ganska lågprofil. För att redogöra för detta lade Sony till en mycket brantare vinkel inuti öronkoppen, så ditt öra känns verkligen inbäddat i hörlurarna. Personligen tyckte jag att detta var extremt bekvämt, men om dina öron till och med är lite på den större sidan kommer det inte att vara. Även små tryck kan bli ganska akuta efter ett par timmars spel, och detta verkar utformat för alltför smala öron. Det borde vara självklart, men spelare med glasögon skulle hitta något väldigt gynnsamt här heller.

Dessa öronkuddar är bekväma, men bara om du inte har stora öron

Om du är i den lyckliga gruppen med öron i rätt storlek kan du hitta något ganska bekvämt. Jag glömde nästan att jag hade headsetet några gånger under testningen, det vill säga åtminstone tills jag behövde ändra någon av inställningarna.

PlayStation Gold Wireless har ett sortiment av knappar och omkopplare som ringer till vänster hörlurar. På baksidan finns en volymvippa, surroundljudknapp och en mikrofonavstängningsknapp. På framsidan finns en strömbrytare och en vippa för att justera spelljud och chattbalans. Uppriktigt sagt, allt är lite. Alla knappar känns likadana, och jag fick ofta fumla alltför länge när jag bara ville sänka volymen.

Anslutningar

PlayStation Gold Wireless Headset ansluter till enheter som använder en 2,4 GHz RF USB-adapter, så att du inte behöver oroa dig för ljudfördröjningen som Bluetooth ibland ger. När batteriet tar slut kan du alltid ansluta till en PlayStation-kontroller med den medföljande löstagbara 3,5 mm-sladden. 3,5 mm-anslutningen stöder inte surroundljud, men du behöver åtminstone inte vänta med att använda hörlurarna tills de är laddade.

Batteri

Sony gör det inte göra några påståenden om hur länge batteriet för detta headset ska hålla, men i våra tester fann vi att det lyckades drygt 8 timmar och 8 minuters kontinuerlig uppspelning. Du kanske upptäcker att du får mer än så, med tanke på att vårt test går lite högre än många lyssnar på hörlurar (~ 75dB). Om du spelar med surroundljud hela tiden ser du troligen inte ens det 8-timmarsmärket.

Spel med PlayStation Gold Wireless Headset

Headsetet är så lätt att jag nästan glömde att jag hade på mig det ibland.

Spelar spel med PlayStation Gold Wireless Headset är en ganska enkel upplevelse med ett par nackdelar. Uppenbarligen är detta ett PlayStation-centrerat headset, och det är den plattform du kommer att ha den bästa tiden med. Headsetet ger 7.1 virtuellt surroundljud till PlayStation 4, utan behov av extra programvara – det är bara (ännu en) en knapp på vänster hörlurar (för att vara tydlig finns det en valfri app, men du saknar inget genom att ignorera den).

Spela spel som Fortnite och Star Wars Jedi: Fallen Order, det blev omedelbart uppenbart hur bra surroundljudfunktionen fungerar. Det finns inget som att kunna växla mellan stereo och 7.1 i farten för att verkligen märka skillnaden. Skillnaden i Fortnite var precis lika betydelsefull som du förväntar dig, med spel som låter som fotspår och skottlossning från vad som kändes som på vilket sätt som helst. Men jag blev verkligen slagen av hur surroundljud påverkar omgivande ljud i Fallen Order – Insektsljud och djurhjälp från Bogano omsluter dig verkligen när du springer runt världen.

Upplevelsen på PC är betydligt mindre anmärkningsvärd. . Surroundljud stöds inte på plattformen, så du sitter fast med stereoljud och volymkontrollen blir ganska konstig. När du ansluter PlayStation Gold Wireless Headset till en dator fungerar inte datorns volymkontroll helt. Det enda som höjer eller sänker headsetets volym är vippan på vänster hörlurar. Den faktiska spelupplevelsen på PC är bra, men volymfrågan sätter definitivt en dämpning för saker.

Hur låter PlayStation Gold Wireless Headset?

Det lilla doppet i basområdet borde verkligen inte störa någon.

Alla berättade, PlayStation Gold Wireless Headset har faktiskt ganska anständigt ljud för ett spelheadset. Det finns en liten försämring av basområdet, men annars ger headsetet exakt ljud till cirka 3000 Hz. Doppet efter det är relativt grunt, och troligen finns det för att undvika naturliga resonanser i örat.

När du spelar spel betyder det att du inte borde ha några problem med att framhålla ljudet av fotsteg eller tal, till och med när de konfronteras med ett haglgevär.

I musik betyder den betydande försämringen av det mycket låga basområdet att vissa ljud, varav många är vanligast i EDM, kan vara lite svårare att höra än de annars borde. Men du borde för det mesta inte ha något problem med att höra alla delar av en viss låt.

På samma sätt kan försämringen av höga nivåer göra ljudet av vissa strängar och cymbaler lite svårare att höra, men inget för stort. Stan Rogers-klassikern Watching the Apples Grow har otaliga gitarr- och fiddelar som alla är lagrade ovanpå, men PlayStation Gold Wireless Headset kämpade aldrig med klarhet vid någon tidpunkt. div id = ”a44e4daf84”>

Även med en anständig tätning blockerar detta headset verkligen inte mycket.

När det gäller isolering, ja, PlayStation Gold Wireless är bara inte så bra. Det är bekvämt, men hörlursdynorna är ganska tunna. Det är dock inte så stort för ett spelheadset. Den genomsnittliga öppningen och stängningen av en dörr eller kylens surr är inte precis de stora distraktioner och ljud som något som ANC är byggt för. Förvänta dig inte att höra så mycket om du tar det utanför.

Att uppnå även detta magra isoleringsresultat är dock beroende av att du kan bilda en tätning på lämpligt sätt runt öronen. Jag hade inte så mycket problem när jag använde headsetet, men jag hade också en hel del tid att montera dem på vår testenhet – personer med större öron kommer förmodligen att ha liknande problem.

Mikrofon

Det är svårt att hitta ett spelheadset med en mikrofon lika dålig som PlayStation Gold Wireless Headset.

Mikrofonen på PlayStation Gold Wireless Headset är, med ett ord, dålig. Ur ett frekvensresponsperspektiv har det ett ganska betydande dopp i basområdet, vilket kan göra djupare röster låta ganska förvrängda. Övervikten i det höga intervallet är vettigt, eftersom det kommer att göra sibila ljud (F-, S- och SH– ljud) komma igenom mer framträdande.

Men det verkliga problemet med denna mikrofon dyker inte upp i frekvensresponsdiagrammet. Det finns en ganska betydelsefull fråga med tydlighet här, och det verkar till stor del härröra från det faktum att mikrofonen är inbäddad i vänster hörlurar, snarare än ansluten till en tråd. Det låter lite som om du pratar i en burk. Lyssna själv:

Laddar omröstning

Ska du köpa PlayStation Gold Wireless Headset?

Om det är låg prioritet att ha mikrofon och kanske vill ha ett anständigt surroundljud på PlayStation 4.

PlayStation Gold Wireless Headset gör en tydlig ansträngning för att verkligen bara komma ur vägen – allt om det är lågprofil, på gott och ont.Om öronen är tillräckligt små för att passa är detta ett extremt bekvämt headset och tillräckligt lätt för att du knappt kommer att märka det. Införlivandet av surroundljud, och utan behov av ytterligare programvara inte mindre, gör detta till ett mycket solidt par trådlösa spelhörlurar.

Men den där lågprofilerna gör verkligen skada på mikrofonens prestanda, och det gör knapparna känns alla ganska lika, så att känna sig omkring för dem blir lite frustrerande. Om du vill ha något som är mer inriktat på utökade röstchatt-sessioner skulle till och med ett trådbundet headset som HyperX Cloud Alpha eller Fnatic React vara bättre. Egentligen allt med en ansluten bommikrofon kommer att göra bättre än detta. Om du letar efter något med lite längre batteritid är headset som SteelSeries Arctis 7, HyperX Cloud Flight S och Razer Thresher Ultimate alla fantastiska trådlösa alternativ, om än till allt högre priser.

Missa inte: Bästa trådlösa spelheadset

Allt sagt är PlayStation Gold Wireless Headset ett solidt spelheadset om du gillar att spela enspelarspel och en mindre solid när andra människor blir involverade.

Lämna ett svar